Jak přilákat mladou generaci zákazníků? Odpovědí jsou sociální sítě

Nezanedbatelnou kupní sílu představuje tzv. generace Z. Jsou to mladí lidé, kteří se narodili do digitálního světa a nepoznali nic jiného. Jejich nákupní zvyklosti se liší od zvyklostí generací předchozích. Jak je tedy lákat k nákupu? To objasnil Martin Petrášek v rozhovoru pro ČT24.

Co tyto mladé na sociálních sítích tak táhne? Je to pohodlnost, rychlost nebo prostě to, že je to trendy?
Je to jednoznačně díky tomu, že v sociálních médiích vyrostli. Odmalička se v prostředí internetu a sociálních médií pohybují. Zatímco naše generace tahala dřevěného kačera, tak oni suverénně lajkují na Facebooku, točí videa na YouTube a je pro ně nepoměrně jednodušší než pro starší generace tato média ovládat.


Průzkum uvádí, že sociální sítě jsou připraveny na to, aby se staly dalším nákupním kanálem. U nás tomu tak zatím moc není, ale jak si takový nákup přes sociální sítě představit? V čem je jiný než přes běžný e-shop?
Bude do něj zapojen interaktivní prvek. Všichni víme, že dnes si velké firmy najímají celebrity, aby se fotily s jejich výrobky. V okamžiku, kdy pod fotografie či videa s recenzemi výrobků přibudou nákupní tlačítka, kdy pro uživatele bude jednoduché si recenzovaný nebo vyfocený výrobek rovnou koupit, se commerce přes sociální sítě rozšíří více, než je tomu dodnes.


Co nejčastěji generace Z objednává? Jsou to velké položky nebo spíš drobnosti jako nejrůznější tipy od beauty blogerek a podobně?
Je to jednoznačně zboží, které jim je nejbližší, to znamená mobilní telefony a další elektronika. Samozřejmě, mladé dámy si pořizují všechno spojené s módou, oblečení a tak dále.


A které sociální sítě mají z hlediska marketingu největší potenciál?
Každé z médií má svá specifika. Facebook především to, že je nejrozšířenější. Instagram je zase díky fotografiím daleko přímočařejší, jednodušší. Na YouTube se dají prodávat výrobky, které je potřeba si prohlédnout z více stran a srovnat si je, třeba sekačky na trávu. Takže marketéři využijí specifika každého ze sociálních médií, aby na něm prodali to, co na něm půjde prodávat nejlépe.


Jaké trendy se na nás ženou ze zahraničí? Co můžeme v brzké době očekávat?
Zrovna včera jsem četl o tom, že Facebook začíná testovat digitální platby, což je ten základní předpoklad, aby možnost placení v sociálních médiích byla co možná nejjednodušší. Všichni víme, že Česká republika je přeborníkem v používání bezkontaktních platebních karet. Ale v okamžiku, kdy bude prostřednictvím mobilního telefonu ještě snadnější než dnes zaplatit za něco, co uvidíme na fotografii nebo v postu na Facebooku, nastane rozmach e-commerce v sociálních médiích. Jakmile budou v České republice dostupné digitální platby v sociálních médiích, nastane opravdový boom.


Kdy se skutečně stanou sociální sítě natolik silným nástrojem a i u nás bude běžné přes ně nakupovat?
Podle mého přesvědčení je to otázka roku nebo dvou. Když si vezmeme, jak rychle se rozšiřuje platební systém Apple Pay nebo jeho konkurenti, tak věřím tomu, že do České republiky skutečně v horizontu maximálně dvou let doputují rovněž.


Sice se celou dobu bavíme o sociálních sítích, ale klasický obchod může zůstat v klidu, protože i tito mladí ho stále preferují před ostatními nákupy. Přesto, jak musejí obchodníci měnit své strategie?
Je pravda, že i mladá generace si jde zakoupit zboží ještě stále do kamenné prodejny, ale samotné nákupní rozhodování už se dávno přesunulo nejdříve na internet a pak na sociální média. Firmy potřebují do svých zákazníků „tlačit“ to, co jim chtějí prodat, v sociálních médiích – aby se na nich rozhodli a pak si jenom došli vyzvednout do kamenné prodejny to, co si tam dříve sáhodlouze vybírali a zkoušeli. Důraz na sociální média se zvyšuje, přestože nákup samotný stále probíhá v kamenných prodejnách.

Záznam rozhovoru můžete zhlédnout na webu ČT24.

Mohlo by vás zajímat

FG Forrest hlásí za rok 2022 téměř 10% růst

Obrat naší webové a e-commerce agentury v meziročním srovnání vzrostl z necelých 87 na 94,7 milionů korun.

Celý článek

FG Forrest v roce 2023 – 15 ocenění, přes 400 CV a 99,95 % SLA

Minulý rok jsme pokračovali v rozvoji online řešení předních firem českého byznysu, podpořili řadu smysluplných aktivit a znovu se stali Autorem roku podle WebTop100.

Celý článek

Přeskočit na hlavní nabídku