Bezpečnost a jak na ni
Část I. – Uživatelé vs. ajťáci?

4. 9. 2017 | Radek Š.

Bezpečnost – jak do ní smysluplně investovat a přitom ji neustále zvyšovat? V oblasti bezpečnosti bude pořád co vylepšovat a tím pádem utrácet donekonečna. Vždycky je to o tom, kolik můžete a jste ochotni investovat. A pak je to o lidech. Můžete mít zařízení nabušená tím nejdražším softwarem a nastavit vysoké bezpečnostní standardy, ale pokud se jimi uživatelé nebudou řídit, vyhazujete peníze oknem. Jak tomu zabránit?

Nebojujte proti uživatelům

Ano, uživatelé a rozsah jejich znalostí jsou tím nejrizikovějším faktorem. V některých firmách se tak stane, že ajťáci vedou tichý (dobře, někdy i hlasitý) boj s běžnými uživateli a snaží se je přimět k používání veškerých myslitelných bezpečnostních procesů. Pokud je jich ale moc, jsou komplikované a zdlouhavé, začnou si uživatelé hledat kličky a berličky – příkladem budiž psaní hesel na papírky. Namísto posílení bezpečnosti dojde k pravému opaku.

Uživatelé musejí umět zodpovědně používat IT/ICT zařízení, ať už osobní (notebooky, telefony, tablety) nebo společná (sítě, tiskárny, …). Nedělejte si ale iluze, že to všechny zajímá stejně jako vás. Jistě, u IT kolegů je otázkou profesní cti mít aplikace zabezpečené, ale řada běžných uživatelů o takových hrozbách často ani neví.

Kam jsem si to heslo jenom napsal?

Hledáte občas papírek, kam jste si napsali jedno či více hesel? Máte je uložené v mobilu? Nebo nic takového neděláte, protože pro všechny služby používáte univerzální heslo? Tak jako tak dost riskujete.

Pro každou službu, kterou používáte, byste měli mít unikátní a dostatečně silné heslo. Jestliže nevládnete fotografickou pamětí, není ale ve vašich silách si všechna zapamatovat. Co s tím? Nejlepším řešením je správce hesel s dvoufázovým přihlášením. Pak si stačí pamatovat jedno jediné heslo a budete mít přístup k těm ostatním.  

Ve FG se nám jako správce hesel osvědčil cloudový LastPass.

Výhody LastPassu:

  • podpora všech OS platforem a mobilních zařízení
  • možnost sdílení přihlašovacích údajů v týmu (zdaleka ne všechny online služby s přihlášením zvládají více uživatelských účtů)
  • rychlost sdílení

Při odchodu zaměstnance pak nezapomeňte změnit sdílené přihlašovací údaje u všech služeb, ke kterým měl přístup.

FG Forrest, a.s., je internetovou agenturou založenou v roce 1996.

Navrhuje optimální využití digitálních médií a kompletně realizuje zejména e-shopy, weby, intranety a mobilní aplikace. Vlastní produkce, profesionální přístup, redakční systém Edee CMS a prokazatelné přínosy jsou důvody, proč vybrat za partnera FG Forrest. Mezi klienty patří například Skupina ČEZ, RunCzech, Pojišťovna České Spořitelny, PROBIO a Kancelář prezidenta republiky.

Na seznam článků

Přeskočit na hlavní nabídku