Bezpečnost a jak na ni
Část I. – Uživatelé vs. ajťáci?

4. 9. 2017 | Radek Šafránek

Bezpečnost – jak do ní smysluplně investovat a přitom ji neustále zvyšovat? V oblasti bezpečnosti bude pořád co vylepšovat a tím pádem utrácet donekonečna. Vždycky je to o tom, kolik můžete a jste ochotni investovat. A pak je to o lidech. Můžete mít zařízení nabušená tím nejdražším softwarem a nastavit vysoké bezpečnostní standardy, ale pokud se jimi uživatelé nebudou řídit, vyhazujete peníze oknem. Jak tomu zabránit?

Nebojujte proti uživatelům

Ano, uživatelé a rozsah jejich znalostí jsou tím nejrizikovějším faktorem. V některých firmách se tak stane, že ajťáci vedou tichý (dobře, někdy i hlasitý) boj s běžnými uživateli a snaží se je přimět k používání veškerých myslitelných bezpečnostních procesů. Pokud je jich ale moc, jsou komplikované a zdlouhavé, začnou si uživatelé hledat kličky a berličky – příkladem budiž psaní hesel na papírky. Namísto posílení bezpečnosti dojde k pravému opaku.

Uživatelé musejí umět zodpovědně používat IT/ICT zařízení, ať už osobní (notebooky, telefony, tablety) nebo společná (sítě, tiskárny, …). Nedělejte si ale iluze, že to všechny zajímá stejně jako vás. Jistě, u IT kolegů je otázkou profesní cti mít aplikace zabezpečené, ale řada běžných uživatelů o takových hrozbách často ani neví.

Kam jsem si to heslo jenom napsal?

Hledáte občas papírek, kam jste si napsali jedno či více hesel? Máte je uložené v mobilu? Nebo nic takového neděláte, protože pro všechny služby používáte univerzální heslo? Tak jako tak dost riskujete.

Pro každou službu, kterou používáte, byste měli mít unikátní a dostatečně silné heslo. Jestliže nevládnete fotografickou pamětí, není ale ve vašich silách si všechna zapamatovat. Co s tím? Nejlepším řešením je správce hesel s dvoufázovým přihlášením. Pak si stačí pamatovat jedno jediné heslo a budete mít přístup k těm ostatním.  

Ve FG se nám jako správce hesel osvědčil cloudový LastPass.

Výhody LastPassu:

  • podpora všech OS platforem a mobilních zařízení
  • možnost sdílení přihlašovacích údajů v týmu (zdaleka ne všechny online služby s přihlášením zvládají více uživatelských účtů)
  • rychlost sdílení

Při odchodu zaměstnance pak nezapomeňte změnit sdílené přihlašovací údaje u všech služeb, ke kterým měl přístup.

FG Forrest, a.s., je internetovou agenturou založenou v roce 1996.

Navrhuje optimální využití digitálních médií a kompletně realizuje zejména webové prezentace, intranety a mobilní aplikace. Vlastní produkce, profesionální přístup, redakční systém Edee CMS a prokazatelné přínosy jsou důvody, proč vybrat za partnera FG Forrest. Mezi dlouhodobé klienty patří Skupina ČEZ, McDonald's, Komerční banka, AC Sparta Praha nebo Kancelář prezidenta republiky.

Na seznam článků

Přeskočit na hlavní nabídku