Jak na úspěšný B2B e-shop

Nakupování na internetu je pro velkou část Čechů zcela běžnou záležitostí a jejich počet každým rokem roste. Tyto zvyky se postupně přenášejí i do segmentu B2B. Rychlé nakupování, minimální chybovost i napojení na firemní systémy dělá z e-commerce jeden z hlavních a nejefektivnějších prodejních kanálů v oblasti velkoobchodu. Zjistěte víc o užitečných funkcích úspěšných B2B e-shopů.

B2B e-commerce na vzestupu

Velká část stávajících B2B objednávek stále probíhá e-mailem nebo telefonicky s následným ručním přepisováním dat do systému. To s sebou přináší spoustu práce i velkou chybovost. B2B společnosti si tak začínají uvědomovat, jak efektivní je přesunout prodeje do online světa. I díky tomu je B2B e‑commerce na vzestupu a očekává se, že dalších 5 let bude růst o 12–18 % ročně.

B2C a B2B e-shopy v jednom a výhodně

Vedle výše uvedených nesporných výhod B2B e-shopu rychlost, efektivita, minimální chybovost a snížení nákladů na administrativu je zde i úspora nákladů v případě, že provozujete zároveň standardní B2C e-shop.

Ten lze využít a ušetřit tak spoustu času a peněz za vývoj zcela nového e-shopu. Oba e-shopy mohou běžet na stejné doméně, sdílet stejný design i data, jako jsou katalog produktů, ceny apod. Zobrazení a funkce e-shopu se pak pouze přizpůsobí typu přihlášeného zákazníka v cenách, typech dopravy, platbách atd. Tento postup jsme zvolili u našeho klienta Senesi.cz, jemuž ušetřil náklady právě na vývoji a samozřejmě šetří dál i na správě obou verzí e-shopu (B2B a B2C).


Funkce, které nakopnou i váš B2B e-shop

Rychlé přehledy

Zobrazte zákazníkům ihned po přihlášení dashboard s těmi nejdůležitějšími informacemi. Dozví se, zda mají nezaplacenou fakturu, kolik mají nevyřízených objednávek nebo v jakém stavu jsou aktuální reklamace.

Různí zákazníci, různé ceny

V administraci e-shopu se hodí možnost vytvářet skupiny zákazníků a těm přiřazovat různé ceníky. Každý přihlášený zákazník tak bude mít svoji individuální cenu. Navíc si může určit, jakou cenu zboží chce vidět jako primární. Není plátce DPH? Určitě bude chtít vidět ceny s DPH. Nepřihlášený zákazník neuvidí žádnou cenu nebo se mu zobrazí pouze doporučená maloobchodní cena. Jak si budete přát.

Množstevní slevy a nákupy po baleních

Motivujte zákazníky k vyššímu obratu. Na úrovni každého produktu si můžete určit výši slevy dle počtu objednaných kusů. Navíc můžete nastavit i možnost minimálního počtu kusů, které zákazník může nakoupit.

Skladová dostupnost produktů

B2B zákazníci často potřebují znát přesnou dostupnost zboží. V e-shopu můžete zobrazovat konkrétní informace i pro různé sklady. Informace o dostupnosti se navíc mohou synchronizovat s vaším skladovým systémem, aby byly stále aktuální.

Rychlý nákup je důležitý

Zahrňte prvky a funkce, které zákazníkům umožní rychle procházet e-shopem. Základem je dobře strukturovaný a přehledný katalog produktů s možností řádkového zobrazení, rychlé vyhledávání dle kódu zboží, podrobná filtrace i zobrazení produktů v rychlém náhledu.

Důležitá je také možnost rychlé objednávky přímo v košíku, kam si zákazník může naimportovat soubor se seznamem produktů, vyhledávat a přidávat konkrétní produkty z katalogu nebo nahrát nákupní seznam.

B2B zákazníci často objednávají pravidelně stejné zboží. Přidejte k již realizovaným objednávkám funkci „Objednat znovu“ a zpříjemněte zákazníkům nákupní proces.

Nákupní seznamy

Umožněte svým zákazníkům vytvářet nákupní seznamy, které si mohou postupně doplňovat o další zboží, sdílet je se svými kolegy a následně hromadně objednat. Každý nákupní seznam si mohou pojmenovat, přidat vlastní poznámku nebo exportovat do souboru.

Funkce nákupních seznamů se dá také využít pro vytváření nabídek koncovým zákazníkům. Obchodník může v e-shopu vložit produkty do seznamu a následně je vytisknout nebo zaslat koncovému zákazníkovi, který zde uvidí svoji finální maloobchodní cenu.

Využití je možné i pro případ předobjednávek, kdy si nákupčí vybere konkrétní množství produktů, které ještě nejsou skladem a které chce nakoupit v budoucnu.

Přehledy a dokumenty na jednom místě

Zákazník by měl mít ve svém účtu dostupné detailní přehledy objednávek a objednaného zboží. Měl by mít možnost stáhnout si vystavené faktury, dobropisy nebo dodací listy. Ve všech přehledech by měla být možnost rychle vyhledávat, řadit dle jednotlivých sloupců i filtrovat dle data nebo stavu.

Neměl by chybět ani přehled reklamací s možností vytvořit novou reklamaci.

Různé dodací adresy

Zákazník si ve svém účtu může vytvářet více dodacích adres. Při nákupu si jen vybere z uložených adres, na které mu má být zboží doručeno.

Jedna firma, více uživatelů

Pokud za firmu vystupuje více zaměstnanců, může mít každý svůj vlastní účet přidružený pod firmou. Správce firemního účtu může pozvat nové uživatele, spravovat stávající a nastavovat jim práva k tomu, jaký obsah uvidí a jaké funkce budou moci využívat.

Přihlášení se za jiného uživatele

Tuto funkci ocení obchodní zástupci i pracovníci z péče o zákazníky. Mohou se totiž přihlásit k účtu svého zákazníka a vidět tak e-shop z jeho pohledu. Mohou procházet přehledy uživatele, upravit nastavení účtu nebo za něho vytvořit objednávku.

Personalizovaný obsah

Přihlášeným zákazníkům můžeme zobrazovat obsah určený přímo pro ně: 

  • Na úvodní stránce zobrazit akční nabídky, které jsou pro ně dostupné. 
  • V sekci Aktuality zobrazovat pouze zprávy a novinky, které jsou jim určené.
  • Do patičky nebo hlavičky e-shopu dát kontakt na jejich obchodního zástupce.
  • Přidat sekci „Ke stažení“, kde budou pouze dokumenty určené pro dané zákazníky

Bonusový program

Motivujte obchodní zástupce k nákupu u vás skrze bonusový program. Za určitý objem objednávek jim můžete nabídnout dárek k nákupu nebo mohou sbírat body, za které jim nabídnete odměny.

Přizpůsobený nákupní košík

Kromě zmiňované rychlé objednávky by mělo být možné sdílet celý obsah košíku a například jej zaslat kolegům na e-mail. V košíku by mělo být možné editovat objednávané produkty dle jejich aktuální skladové dostupnosti, vybrat si konkrétní termíny doručení zboží i platební metody, které se liší od B2C e-shopů.

Napojení na firemní systémy

Jedním z nejzásadnějších a také často nejsložitějších bodů efektivního B2B e-shopu je jeho funkční napojení na firemní systémy (skladové hospodářství, účetní systém, CRM atd.). Díky tomu se budou na e-shopu zobrazovat vždy aktuální ceny a skladové dostupnosti, objednávky a jejich stavy se budou automaticky synchronizovat, vystavené faktury propisovat z účetního systému do e-shopu včetně stavu jejich úhrady atd.

Jste připraveni na změnu?

Není pochyb, že e-commerce je v současné době pro převážnou většinu velkoobchodních vztahů nejefektivnější řešení. Na B2B portály tak budou kladeny nové nároky z pohledu obecných zvyklostí i designu, které uživatelé znají z B2C e-shopů.

Chcete mít i vy úspěšný B2B e-shop s uvedenými pokročilými funkcemi? Ozvěte se nám a společně vymyslíme nejlepší řešení.

Tomáš Mencák, UX designer

Mohlo by vás zajímat

Maďarský e-shop SG nábytku od FG Forrest dosáhl obratu přes půl miliardy

V FG Forrest jsme pomohli už řadě webů a e-shopů s expanzí do zahraničí. Jedním z nejvýraznějších je příběh maďarského e-shopu pro SG nábytek.

Celý článek

Na teambuilding v Krkonoších jen tak nezapomeneme!

Velký teambuilding obvykle pořádáme jednou za rok, takže si dáváme opravdu záležet. A ten letošní byl pořádně našlápnutý.

Celý článek

Přeskočit na hlavní nabídku