Omyly při řízení internetové agentury

30. 8. 2013 | Radovan Jelen

Existuje mnoho pouček a manažerských doporučení, jak řídit firmu. Teorie a praxe se liší, to víme všichni. Jaké omyly vidím, když se ohlédnu v historii FG Forrest zpět?

Řízení se na různých pozicích ve FG věnuji zhruba deset let, stejnou dobu se průběžně vzdělávám. Když dnes řeším nějaký nový problém, čerpám z nabytých zkušeností, abych dřívější chyby hlavně neopakoval. Možná jste podobné situace zažili, ale znáte to – zkušenost je sdělitelná, ale těžko předatelná.

Cílem je dokonalá firma bez problémů

Z dnešního pohledu poměrně úsměvné. Neexistuje žádná firma, která by neměla problémy v jakékoli fázi existence. Dokonce bych dnes tvrdil, že problémů (nedostatků, krizových situací, nevyřešených úkolů) je stále stejné množství, jen se mění jejich obsah. Správné je s problémy počítat, předvídat je a mít plán na jejich řešení: krizové PR, výpadky serverů, ztráta dat, ztráta klíčového klienta… Cílem není firma bez problémů, ale firma dokonale připravená řešit nejrůznější problémy, které nepochybně vzniknou.

Problémy řešme, až nastanou

Tento další omyl hodně souvisí s tím prvním a je spojen zejména s rozjezdem firmy, kdy jsme se soustředili především na růst a získávání nových klientů a velmi málo jsme řešili interní problémy – řízení, personalistiku, infrastrukturu, vybavení…  Jinými slovy, téměř nic jsme neplánovali, protože na to nebyl čas. Dnes máme detailní firemní plány nejen na rok dopředu, ale i na delší období, a spolu s nimi strategie, jak požadovaných cílů dosáhnout.

Všechno si můžeme udělat sami

Abychom ušetřili, můžeme si sami uklízet, opravovat budovu, starat se o veškeré ICT, instalovat klimatizace a mnoho dalších "důležitých" činností. Krátkodobě je to možná finančně výhodné, ale dlouhodobě se to zcela jistě nevyplatí.
Řešením je soustředit se výhradně na svůj hlavní byznys a na všechno ostatní si najímat specialisty. Aktuálně máme desítky smluvně zajištěných dodavatelů od uklízeček přes správu serverů a budov až po právní služby.

Ve všem musíme být nejlepší

Internet je jedním z nejvíce a nejrychleji se rozvíjejících oborů a není možné dělat všechno. Každý rok vznikají nové obory a trendy a ani největší globální hráči se nemohou věnovat všemu. Tudíž i ve FG jsme si museli přesně stanovit, čemu se budeme nejvíce věnovat a co už nabízet nebudeme. A tento proces pravidelně, jednou ročně, revidujeme.

Musíme zaměstnávat jenom "supermany"

Každý je jiný a každý má své přednosti a nedostatky. Každý se tedy hodí na něco jiného. Někoho baví projekty vymýšlet a být tahounem, někoho nejvíce baví udržovat právě spuštěný projekt. Někdo chce s klientem "pít" a někdo "posílat faktury". Zkuste tyhle typy lidí na jejich postech prohodit... Pochopit osobnostní profil každého zaměstnance je výhrou manažera a rozdělit je správně na ty "lovce" a "sběrače" je pak jackpot.

Osvědčené řešení, jak zkvalitňovat tým, není hledat jen supermany, ale obsazovat posty vhodným typem lidí, těm dát čas, investovat do jejich vzdělávání a výsledek se následně dostaví.

Kreativní musí být jen kreativec

Už chápu, proč dnes někdo bere označení kreativec skoro jako urážku. Kreativní může být architekt, vývojář, grafik, ale klidně i uklízečka. Právě díky uklízečce jsme odhalili kritické místo provozu interních serverů (to když nám vyhodila vysavačem pojistky v celé pobočce). Podporujme kreativce na všech postech.

Každý rok porosteme stejným tempem

Každá úspěšná start-up firma v prvních letech roste o stovky až tisíce procent. Z nuly to jde opravdu velice snadno. I FG si tuhle euforii zažil a bylo to velmi příjemné období. O to horší byla ta kocovina (do které se taky dostane každý), když jsme pak dva roky po sobě nerostli vůbec. Aktuálně jsem s velkou pokorou rád za jakýkoli růst a jsem zastáncem klidně jen mírného, ale trvalého růstu firmy.

Všichni si rozumíme, ne?

Poslouchat debatu Javistů  je někdy hodně zábavné (nic proti vám :-)). Stejně tak zabloudit do financí a přemýšlet o rozdílu mezi náklady, výdaji, výnosy a příjmy. Každý ať si mluví vlastním jazykem, ale jenom v rámci svého oddělení. Zkuste někdy zcela vynechat jakýkoliv odborný výraz a tak nějak to popsat hezky česky. Největší problém nastává, když takto odborně začneme mluvit s klientem. Omylem jsme si mysleli, že nás tak bude brát za ty odborníky, když nám nebude rozumět, ale opak byl a je pravdou.

Všichni musíme být na jedné pobočce

V roce 2000 jsme jezdili na obchodní schůzky z náchodské pobočky do Prahy 3× i 4× týdně. Podotýkám ojetou Felicií bez navigace a bez dálnice. V obleku ještě z tanečních jsme do sebe při večerní zpáteční cestě tlačili bagety na benzince nebo McBeton (3x cheeseburger a jahodový shake). Fakt nic moc.

Když se nám po dvou letech byznys rozjel a získali jsme první velké klienty, začalo do Prahy z náchodského FG jezdit čím dál více lidí a uvažovali jsme dokonce o přesunu celé firmy do Prahy. Naštěstí jen na papíře.

Dnes musím konstatovat, že rozdělení FG na aktuálně tři plnohodnotné pobočky (Náchod, Hradec Králové, Praha) má sice svá úskalí, zejména v komunikaci, ale zůstat se vyplatilo. Nejen finančně.

 

S výše uvedenými body a podobnými problémy se při expanzi firmy zcela jistě setká většina manažerů. Zkuste ušetřit nějaký ten čas a podobné chyby neopakujte.

 

---------------------------------------------

photo credit: BottleLeaf via photopin cc

FG Forrest, a.s., je internetovou agenturou založenou v roce 1996.

Navrhuje optimální využití digitálních médií a kompletně realizuje zejména webové prezentace, intranety a mobilní aplikace. Vlastní produkce, profesionální přístup, redakční systém Edee CMS a prokazatelné přínosy jsou důvody, proč vybrat za partnera FG Forrest. Mezi dlouhodobé klienty patří Skupina ČEZ, McDonald's, Komerční banka, AC Sparta Praha nebo Kancelář prezidenta republiky.

Na seznam článků

Přeskočit na hlavní nabídku