Bezpečnost a jak na ni
Část II. – Nevědomost (ne)omlouvá

11. 9. 2017 | Radek Šafránek

Kolikrát jste to už zažili? Někomu z vašich kolegů či zaměstnanců (možná i vám samotným, ale ani muk) se podařilo pustit si do počítače virus, který zablokoval disk, zpřístupnil citlivá data hackerovi, nebo provedl podobnou nepravost. A pak se na scéně objevil „ajťák“…

Když se pak onen rozlícený ajťák zeptal zpoceného viníka, jak k tomu došlo, protože Takhle podezřelý soubor by přece nikdo rozumný neotevřel, to je snad jasné!“, obvykle se mu dostane odpovědi typu „Já nevím.“, „To jsem nevěděl.“ nebo „Nikdo mi neřekl, že tohle nemám dělat.“

Věřte, nevěřte,  co je jasné kolegovi z IT, o tom kolega z administrativy nemusí mít nejmenší ponětí. Co dělat, aby k takovým kolizím nedocházelo?

Školte a motivujte

Je potřeba zvyšovat bezpečnostní povědomí zaměstnanců a seznamovat je s hrozbami. Od toho tu je pravidelné školení obecné bezpečnosti.

Cíle pravidelných školení jsou jasné:

  • minimalizovat rizika
  • zvyšovat bezpečnostní povědomí uživatelů
  • zachovat vysoké bezpečnostní standardy

Není na škodu školení zpestřit a uživatele aktivně zapojit

  • ukázat důsledky nedostatečného zabezpečení
  • vysvětlit, jak se dá takovým nepříjemnostem předcházet
  • provést uživatele nastavením jejich zařízení
  • sladkou odměnou – u nás používáme čokoládu s přebalem „ajfoun“ :-)

Velké školení mějte alespoň jednou do roka. Vzdělávání uživatelů ale rozhodně neomezujte jen na toto školení. Informujte během celého roku, např. skrze články na intranetu nebo sdílením zajímavých odkazů na firemní síti.

Programátory posílejte na školení webové bezpečnosti i mimo firmu, k odborníkům na slovo vzatým. Naši programátoři například navštívili a velmi pozitivně hodnotili školení Akademie CZ.NIC: Bezpečnost webových aplikací a Romana Kümmela – Hacker Academy: Hacking webových aplikací v praxi.

Přečtěte si i předchozí článek:
Část I. – Uživatelé vs. ajťáci

FG Forrest, a.s., je internetovou agenturou založenou v roce 1996.

Navrhuje optimální využití digitálních médií a kompletně realizuje zejména webové prezentace, intranety a mobilní aplikace. Vlastní produkce, profesionální přístup, redakční systém Edee CMS a prokazatelné přínosy jsou důvody, proč vybrat za partnera FG Forrest. Mezi dlouhodobé klienty patří Skupina ČEZ, McDonald's, Komerční banka, AC Sparta Praha nebo Kancelář prezidenta republiky.

Na seznam článků

Přeskočit na hlavní nabídku