Kde končí e-shopy a začínají e-commerce řešení s napojením

Čím se liší tzv. krabicové řešení od e-shopu na míru? V čem spočívá náročnost e-commerce projektů vyvíjených v FG Forrest, na nichž v roce 2019 proběhly transakce za skoro 1,6 miliardy korun?

V ČR je aktuálně provozováno přes 43 000 e-shopů, přičemž zhruba 90 % z nich je postaveno na nějaké šabloně v rámci tzv. "krabicových" řešení. Pořizovací cena takového typizovaného e-shopu je v řádech několika desítek, maximálně stovek tisíc korun. Tržby takového řešení se pak pohybují ve stovkách tisíc až v jednotkách milionů korun ročně.

Se vzrůstajícím počtem návštěvníků e-shopu, realizovaných transakcí a tím i celkových tržeb - a při napojení na další systémy - stoupají náklady a tím i pořizovací cena takového řešení. E-shop s tržbami v řádech stovek milionů až jednotek miliard korun ročně nelze vytvořit běžnou šablonou prostřednictvím krabicového řešení, ale jedná se vždy o systém šitý na míru.

E-shop na míru není samostatné řešení, ale je součástí celého firemního ekosystému a připomíná více informační systém. Musí být napojen na další systémy odkud si přebírá různá data - o zákaznících ze CRM systému, z účetnictví o stavu úhrad, ze skladu o stavu zásob atd.

Individuálně je rovněž třeba řešit vizuální stránku, která je přizpůsobená cílové skupině a konkrétnímu zadání.

Takový e-shop se pak netvoří zcela od začátku na tzv. zelené louce, ale využívají se již hotové různé komponenty, ty se následně skládají dohromady a přizpůsobují konkrétním procesům a potřebám klienta.

Mnohdy se navíc stává, že je e-shop potřeba na míru dovyvinout o zcela nové funkce na míru. Případně je třeba se přizpůsobit dalším provozovaným systémům. Například pokud si provozovatel pořídil před lety účetní systém, který následně upravoval pro své čistě interní potřeby, stalo se z něj postupem let unikátní řešení, které jinde nenajdete. Pokud se na takový systém následně napojit potřebujeme, jedná se rovněž o vývoj na míru. 

Systémová integrace a následný dovývoj jsou tak největší pořizovací položkou z celého e-shopu. Zde už hovoříme spíše o e-commerce řešení.

Provoz takového řešení se pak pohybuje od 10 do 20 % pořizovací ceny a lze tedy tvrdit, že během pěti let se tak cena za řešení zdvojnásobí. Do provozu je nutné započítat nejen náklady na hardware, na kterém řešení běží, ale i pravidelné upgrady systému o nové funkce a hlavně jeho další rozvoj.

Samostatnou kapitolou je bezpečnost takového řešení. Nelze ji přesně vyčíslit, jelikož investice do bezpečnosti nejsou shora nijak limitující. Vždy je třeba počítat s určitou mírou rizika. Popis bezpečnostních opatření FG Forrest si můžete přečíst v sérii článků

Celkové náklady na pořízení e-commerce řešení na míru a dejme tomu jeho pětiletý provoz se tak může pohybovat ve vyšších jednotkách až desítkách milionů korun.

Radovan Jelen, CEO

Mohlo by vás zajímat

Redesign webu pojišťovny Kooperativa (záznam přednášky z UX Day 2023)

Podívejte se na záznam přednášky o rozsáhlém redesignu, který jsme realizovali pro pojišťovnu Kooperativa. Těšte se na čísla, data i různé zajímavosti!

Celý článek

FG Forrest hlásí za rok 2022 téměř 10% růst

Obrat naší webové a e-commerce agentury v meziročním srovnání vzrostl z necelých 87 na 94,7 milionů korun.

Celý článek

Přeskočit na hlavní nabídku