Bez e-shopu se do 5 let neobejde nikdo

23. 6. 2017 | FG Forrest

To vyplývá z rozhovoru s Martinem Petráškem, analytika FG Forrest, odvysílaného na Rádiu Zet. Moderátor Aleš Svoboda požádal Martina, aby objasnil, jak je to s konkurenceschopností dvou dlouholetých rivalů – kamenných obchodů a on-line prodeje.

On-line prodej zaznamenává stále větší boom. Ve Spojených státech amerických přivádí růst on-line nákupů ke krachu kamenné prodejny, dokonce i celá obchodní centra. V České republice sice nadále maloobchodní prodej roste, tudíž u nás ten americký scénář bezprostředně nehrozí, ale i tak u nás on-line roste velmi rychle. Je to tak?

Meziročně roste on-line prodej minimálně pětinásobně rychleji než obecný maloobchodní prodej, což  určuje všechno. Zkrátka roste daleko rychleji, ve větší míře se začíná po internetu prodávat i potravinářské zboží, které dříve bylo upozaděné. Je to všechno čím dál rychlejší a v čím dál větších objemech.

Je ten růst, o kterém se bavíme, srovnatelný s tím, co se děje jinde v Evropě, nebo i ve Spojených státech?

Není to asi na procento přesně, ale obecně platí to, že žijeme v digitálním věku. Od poloviny 90. let jsou generace, které se nově rodí, zvyklé všechno řešit on-line a v globalizovaném světě to platí všude. Takže na celém světě objem on-line nákupů jakéhokoli sortimentu roste.

Zůstaňme ve Spojených státech. Říká se, že tam je růst on-line prodeje takový, že údajně likviduje kamenné obchody. Je tam situace skutečně takto dramatická?

Je to přesně tak, což je zčásti dáno tím, že počet obchodních ploch je v Americe daleko větší než v Evropě, nemluvě o České republice. Takže tam nárůst on-line prodejů dopadá na kamenný obchod daleko silněji než v Evropě. Ale tenhle trend se už pomalu přelévá i do Evropy.

Jaká je tedy situace v Evropě? A hrozí scénář ze Spojených států i v Česku?

Neviděl bych to pro nejbližší rok až tři, ale řekněme tak do pěti, sedmi let se to zcela jistě přelije i k nám a ti méně úspěšní a nápadití maloobchodní prodejci začnou mít problémy jak v Evropě, tak i u nás. Mladí lidé, zvyklí si všechno jednoduše naklikat a objednat on-line, dospějí, založí rodiny a jejich tlak vyvinutý na maloobchod bude tak silný, že ti méně nápadití maloobchodníci budou zavírat.

Jak proti tomu mohou kamenné obchody bojovat, mohou-li vůbec nějak?

Budou se muset přizpůsobit a otevírat vlastní e-shopy. To je koneckonců i v Americe trend, kdy například velké oděvnické značky mají své prodejny už jenom jako výdejny zboží. Lidé jsou zvyklí objednat si sportovní oděvy on-line, dojít do prodejen, kde si je ještě před deseti lety kupovali a zboží pouze vyzvednout. Maloobchodníci se musí digitálnímu věku přizpůsobit a umožnit zákazníkům výběr on-line.

Když zůstaneme v českých podmínkách – myslíte si, že ti maloobchodníci, o kterých hovoříte, si uvědomují, jaké riziko jim hrozí? Vědí o tom?

Já myslím, že ti nejprogresivnější ano. Všeobecně se ale spíš žije v tom, že americký scénář bezprostředně nehrozí , tak jsou v klidu, což je taková česká vlastnost – zkrátka dokud u nás střecha nehoří, tak se nehasí. A s tímhle klidem k tomu přistupují.

Když si posvítíme na on-line prodej, který segment on-line obchodu nyní v česku roste nejprogresivněji? Jsou to třeba potraviny, které jste zmiňoval?

Řekl bych, že právě potraviny, které byly dlouho opomíjené a lidem se je nakupovat on-line moc nechtělo. Podle veřejně dostupných zdrojů rostou on-line prodeje meziročně řekněme minimálně o 40 %, což je fascinující číslo. Kdyby kamenným maloobchodům meziročně rostly tržby o 40 %, byli by majitelé zcela jistě rádi, ale děje se tak jen v on-line prostředí.

Mluvil jste o tom, že dříve se lidem nechtělo potraviny nakupovat on-line. Na základě čeho tedy nastal takový boom?

Do tohoto byznysu vstupuje čím dál více firem, které dokáží čím dál rychleji zavážet zboží. Lidé měli samozřejmě obavu, že se jim zboží zkazí. Je rozdíl mezi tím, koupit si on-line květák, nebo počítač, u kterého nehrozí, že se zkazí. A v okamžiku, kdy se zkracují dodací lhůty fakticky na desítky minut, tak lidé ztratili ostych. Neostýchají se platit kartou, zatímco dříve byla dominantním způsobem platby dobírka. To vše jde ruku v ruce a způsobuje, že i on-line nákup potravin skutečně dynamicky roste.

Kdybychom vzali příklad s on-line prodejci potravin, platí tvrzení, že hodnota nákupního košíku na internetu je vyšší než v kamenném obchodě? Pokud ano, čím je to způsobeno?

To má analogii třeba k platbám kartou. Obecně se ví, že když lidé v kamenném obchodě platí platební kartou, tak jejich útrata je vyšší, než kdyby vytáhli hotovost. Karta určitým způsobem odosobňuje způsob placení a podobné je to s nákupním košíkem na internetu. Tím, že ho netlačíte a nevidíte, kolik vám fyzicky přibylo zboží, jak je těžké, tak jste ochotnější naklikat si tam toho zboží víc, zatímco hmotný nákupní košík by vás odradil si tak opulentní nákup pořizovat.

Boom prožívá segment on-line prodeje potravin. Shoduje se to s jinými zkušenostmi v Evropě, nebo jsou tam trošku napřed a ten boom, který teď prožíváme v potravinách, už oni prožili a řekněme „frčí“ tam něco jiného?

Mám ten dojem, že Evropa včetně České republiky je o něco pozadu za Amerikou, ale my jako členská země Evropské unie za zbytkem unie nijak moc nezaostáváme. Jsme v tom s nimi srovnatelní.

Stáhněte a poslechněte si audiozáznam rozhovoru, který odvysílalo Rádio Zet 16. června.

FG Forrest, a.s., je internetovou agenturou založenou v roce 1996.

Navrhuje optimální využití digitálních médií a kompletně realizuje zejména webové prezentace, intranety a mobilní aplikace. Vlastní produkce, profesionální přístup, redakční systém Edee CMS a prokazatelné přínosy jsou důvody, proč vybrat za partnera FG Forrest. Mezi dlouhodobé klienty patří Skupina ČEZ, McDonald's, Komerční banka, AC Sparta Praha nebo Kancelář prezidenta republiky.

Na seznam článků

Přeskočit na hlavní nabídku