Čtyři zásady, bez kterých se dobrý e-shop neobejde

Zprovoznit obyčejný e-shop s pár desítkami produktů je jednoduché. Koupíte připravené krabicové řešení a za pár hodin můžete začít prodávat. Udělat dobrý e-shop, který obstojí v konkurenci, je složitější, zabere vám to pár týdnů. Jak dlouho trvá vybudovat jeden z nejlepších e-shopů ve své kategorii? Měsíce! A bez znalosti zákazníkova chování to prostě nepůjde.

Ani super SEO „vychytané popisky“ a meta tagy vám nepomůžou více prodávat, když nebudete respektovat specifika českého e-commerce trhu a faktor ze všeho nejdůležitější – chování konkrétních zákazníků. 

Jak tedy na e-shop, který bude mít zákazníky:

  • kteří ocení danou službu a servis, 
  • kteří se budou se rádi vracet 
  • a kteří vás dokonce doporučí dál?

Zásada č. 1: Lidé v online prostředí nakupují stejně jako v offline světě!

Na první pohled to možná nemá logiku. Ale naše zkušenosti ukazují, že to tak skutečně je. Zákazník se rozhoduje v kamenné prodejně velmi podobně a v některých segmentech úplně stejně jako zákazník v onlinu. Nákupní chování je prostě stejné. 

V obchodě s koupelnami a kuchyněmi Senesi ukazují online metriky jednoznačný nárůst prodejů v případě, že zákazníci projdou sekcí Inspirace. Naprosto stejně jako v kamenné prodejně. Tam taky nejdete hned ke katalogu s dlaždičkami nebo umyvadly. Nejdříve si projdete vystavené koupelny, prohlédnete si různé styly a až poté, co načerpáte inspiraci, začnete k sobě skládat konkrétní produkty.

Senesi.cz - koupelny a kuchyně

Naše zkušenosti z tvorby e-shopových řešení a data ukazují to stejné. I v online obchodě s koupelnami lidé procházejí vystavené koupelny a ideálně si rovnou označují položky, které se jim líbí a které si chtějí koupit. Nějaký čas se rozmýšlejí a až se rozhodnou, co opravdu chtějí, začnou teprve nakupovat.

Dalším příkladem je online obchod s prémiovým alkoholem Warehouse #1. Ten kromě e-shopu prodává i v kamenné prodejně. Jak nakupují lidé v reálném světě? Často se radí s personálem, jaký alkohol vybrat. Často ho kupují jako dárek. A často ví jen to, že chtějí „dobrou lahev“, ale vlastně neví, kterou vybrat.

Jak lidé nakupují v e-shopu? Navlas stejně! Na web přivádíme zákazníky prostřednictvím dobře zpracovaného obsahu o výrobě, destilaci nebo degustacích alkoholu. Firma vydává vlastní časopis, publikuje články s radami ohledně výběru, přináší zajímavé rozhovory s nejlepšími lidmi z oboru. Místo otázek prodavačům lidé zadávají dotazy do vyhledávačů a na základě poutavě zpracovaného obsahu, který má pro čtenáře vysokou přidanou hodnotu, míří na daný e-shop. Přímo na webu funguje virtuální rádce, který dle zadaných parametrů (chuť, dárek pro ženu či muže, cena atd.) doporučí vhodnou láhev.

Warehouse1.cz - e-shop s prémiovým alkoholem

Zásada č. 2: E-shop a redakční část webu musí být vzájemně propojené a funkční

Tohle řešení se nám při zvyšování výkonu e-shopu osvědčilo všude bez výjimky. Zákazníci stejně jako v reálném světě vybírají očima. Občas neví, co přesně chtějí a potřebují se inspirovat. Obsah, který vytváříte, jim v tom pomůže. Mít však zvlášť skvělé články na blogu a zvlášť katalog produktů, moc nefunguje. Představuje zbytečnou bariéru.

Proto je lepší mít obsah rovnou provázaný s položkami z e-shopu. Na stránkách největšího českého výrobce biopotravin Probio například můžete rovnou z receptů vkládat do košíku zmíněné suroviny. Žádné zdržování s brouzdáním v položkách menu! A zákazníci to oceňují, což se projevuje v naměřených datech: Recepty zvýšily návštěvnost o 80 % – sedm z 10 nejčastějších vstupních stránek jsou právě recepty, které pak generují 10 % obratu.

Zásada č. 3: Neignorujte nákupy přes mobil

Podle studie JP Morgan proběhne 54 % objemu on-line nákupů v ČR z mobilu. A celkově roste trh e-commerce v ČR dvouciferným tempem. Co z toho plyne?

Weby stavte podle zásady Mobile First. Tzn. celý e-shop musí fungovat na mobilu naprosto skvěle, musí být přehledný, jednoduchý, rychlý. Pokud nebude, konkurence čeká na další stránce nebo na dalším řádku Googlu nebo Seznamu. V ČR je více než 40 tisíc e-shopů, konkurence nespí.

J. P. Morgan: European e-commerce insights

Zdroj: www.jpmorgan.com

Zásada č. 4: Propojte e-shop s kamennou prodejnou

Online svět je fajn, to však neznamená, že prodej offline jde na druhou kolej. Na významu čím dál více nabývá propojení obou světů. I na Retail Summitu v květnu 2020 zaznělo, že jednou z osvědčených cest, jak neztrácet zákazníky, je nabídnout jim nákupní zážitek, který v online prostředí nemohou dostat.

Fyzická interakce je stále důležitá, ostatně i v době karantény se na jaře 2020 postupně ukázalo, že videokonference jsou fajn, ale lidé se už těší na kolegy do kanceláří.

Proto e-shop s alkoholem Warehouse #1 nabízí možnost koupit si degustaci nebo barmanský minikurz. Lidé přijdou, seznámí se, získají důvěru a loajální zákazník je na světě.

Podobně Senesi na svém e-shopu s koupelnami a kuchyněmi nabízí 3D návrhy koupelen od designéra. Termín si zarezervujete online dle svých časových možností. Synergie je jasná – zákazník pozná zaměstnance prodejny, jejich odbornost a profesionalitu. K tomu získá profesionální návrh koupelny a může se tak vyvarovat zbytečných chyb při nákupu online nebo offline.

Eva Máchová, UX designérka a konzultantka online marketingu, FG Forrest

Zveřejněno na serveru CRM Forum.

Mohlo by vás zajímat

JABLOTRON má díky FG Forrest webovou prezentaci pro celý svět

Online aktivity skupiny JABLOTRON byly už tak rozsáhlé, že si vyžádaly sjednocení všech webů pod jedinou platformu a moderní design. Přesně to jsme zařídili.

Celý článek

Bezpečnost informací je naše priorita – získali jsme certifikaci ISO 27001

Abychom našim klientům dokázali, že náš systém managementu bezpečnosti informací bereme opravdu vážně, podnikli jsme řadu kroků k tomu, abychom získali certifikaci normy ISO 27001.

Celý článek

Přeskočit na hlavní nabídku