Google zrušil přístup k API Google mapám bez API klíče. Jak z toho ven?

22. 7. 2016 | Filip Hladík

Koncem června 2016 zrušil Google podporu implementace map bez API klíče. Důvod je jednoduchý a jasný – requestů je hodně, Google potřebuje vědět, kdo je uživatelem a při překročení 25 tisíc requestů denně chce uživatele kontaktovat a domluvit se s ním na placeném programu.

Existující stránky budou mít ještě nějakou dobu na doběhnutí (není známo, jak dlouho), nové projekty, respektive nové stránky, které Google ještě nezná, už bez klíče mapu nezobrazí.

Jak tedy vygenerovat klíč pro produkční prostředí?

1. Nejprve se přihlaste ke svému Google účtu
API klíče ke službám Google se generují v Google API Console (https://console.developers.google.com). Přihlaste se pomocí účtu Google účtu.

2. Založte si nový projekt/použijte existující
Zvolte možnost „Vytvořit projekt“.

Následně zvolte smysluplné jméno projektu (případně máte možnost upravit i ID projektu – k ničemu ho ale v budoucnu nepotřebujete) a zvolte místo hostování vaší aplikace (na výběr jsou v současné chvíli tři lokace – dvě v USA a jedno v Evropě, takže europe-west je jasná volba).

3. Nastavení projektu
Pro funkční Google Mapy je potřeba povolit jejich API v rámci projektu. V sekci Library tedy vyberte Google Maps Javascript API a na následující stránce povolte (Enable).

4. Vytvoření API key
V sekci Credentials klikněte na Create credentials a vyberte API key.

Zvolte inteligentní název pro klíč, abyste i v budoucnu poznali, o co jde.

Dále je potřeba API klíč omezit, aby ho nemohl někdo zneužít na svých stránkách – tedy využívat limit našeho API klíče. Omezení se dá nastavit na doménu stránky (HTTP Referrers), IP adresu, Android nebo iOS aplikaci. Pro naše potřeby je vhodné zvolit možnost HTTP Referrers.

Při zadávání si nechte poradit příkladem. Zvláště důležitá je druhá hvězdička, jinak by mapy šly načíst pouze na homepage. Pro www.my-blog-about-webdesign.com bych měl doménu nastavenou takto:

*.my-blog-about-webdesign.com/*

Výsledkem bude vygenerovaný klíč, který můžete k loadování skriptu map připojit pomocí parametru ?key=

1

<script src="//maps.googleapis.com/maps/api/js?key=YOUR_API_KEY"></script>


Co ještě není odzkoušené
Zatím žádný náš projekt nepřekročil limit 25 tisíc requestů. Nemáme tedy odzkoušeno, jaká situace může při překročení limitu nastat. Záleží samozřejmě na optimalizaci a využití map, ale i na velkém projektu dosahujeme zatím cca 15 tisíc requestů denně – tzn. stále zůstává docela slušná rezerva.

V rámci jednoho projektu můžete mít víc klíčů, nicméně tyto sdílejí limit. Využití této skutečnosti může být vhodné pro více projektů jednoho klienta, pokud víte, že jeho weby dohromady nepřekročí 25 tisíc requestů.

Stejného výsledku můžete dosáhnout i jinou implementací – stejný klíč můžete využít na více webech (doménách), jen u něj stačí nastavit více domén, ze kterých může být skript s daným klíčem nahrán.

FG Forrest, a.s., je internetovou agenturou založenou v roce 1996.

Navrhuje optimální využití digitálních médií a kompletně realizuje zejména webové prezentace, intranety a mobilní aplikace. Vlastní produkce, profesionální přístup, redakční systém Edee CMS a prokazatelné přínosy jsou důvody, proč vybrat za partnera FG Forrest. Mezi dlouhodobé klienty patří Skupina ČEZ, McDonald's, Komerční banka, AC Sparta Praha nebo Kancelář prezidenta republiky.

Na seznam článků

Přeskočit na hlavní nabídku