V říjnu jsem absolvoval workshop "Outstanding presentation" s Jeanne Trojan a zjistil jsem, že uvědomit si jednu hlavní myšlenku je důležité nejen pro přípravu vynikající prezentace.
Workshop byl rozdělen do tří dnů, přičemž polovinu času Jeanne věnovala spíše teorii a vysvětlování toho nejdůležitějšího: když nemáte core messege, nemůžete mít dobrou prezentaci. Rád bych doplnil: když máte core message, můžete mít dobrou prezentaci, nabídku, jednání, článek,workshop...
Chci se podělit o pár nejdůležitějších poznámek. Před přípravou prezentace si odpovězte na tyto otázky:
1. Téma prezentace
- Co je tvé téma?
- Proč je to důležité?
- Kdo a proč se o tvé téma zajímá?
- Je to něco nového?
- Řešíš nějaký problém?
2. Publikum
- Kdo má rozhodovací pravomoc?
- Proč tady ty lidi jsou?
- Co se chtějí od tebe naučit?
- Co už vědí o tvém tématu?
- Čeho se obávají?
- Z čeho jsou nadšeni?
- Jaké otázky budou klást a jste na ně připraveni?
3. Cíle prezentace
- Čeho chceš dosáhnout?
- Co by se mohlo stát po prezentaci?
- Co se změní?
- Co bude publikum dělat s těmito informacemi?
4. Hlavní poselství (core message)
- V čem je prezentace odlišná od podobných prezentací, které jsi slyšel dříve?
- Pokud máš pouze 2 minuty na prezentaci hlavního tématu, co řekneš?
- Pokud si má publikum zapamatovat pouze jednu věc z tvé prezentace, co by to mělo být?
- Pokud byste byli požádáni vaší babičkou „o čem prezentace je“, co byste řekli?
5. Zahájení prezentace
- Na základě znalosti publika stanovte ten nejlepší začátek pro upoutání pozornosti: otázka, zajímavá skutečnost, příběh, šokující informace
- Jak budete uvádět cíle nebo hlavní poselství vaší prezentace?
- Dáte detailní plán nebo jen obrysy a sdělíte co očekávat?
- Uvítáte interakci? Jak?
6. Ukončení prezentace
- Jak provedete shrnutí? Max. tři body k zapamatování.
- Sdělte, co mají dělat s těmito informacemi. Jaké jsou další kroky?
- Jaký finální dojem chcete sdělit? Můžete jiným způsobem zopakovat úvodní informace nebo ukončit příběh, kterým jste začali. Můžete přeformulovat hlavní myšlenku.
Z mého pohledu se tohle hodí nejen obchodníkům a různým přednášejícím. Ale všem, kteří ve své profesi předávají informace a prezentují svoje záměry a cíle.