Oheň na střeše

27. 6. 2013 | Radovan Jelen

Ve čtvrtek 20. 6. 2013 ve 20.00 jsem obdržel jednoduchou zprávu: "Víš o tom, že ti hoří pobočka?"

Dva týdny před požárem jsme byli na pobočce FG v Karlíně málem vyplaveni, takže informaci o ohni jsem bral jako docela nevkusný žert. Který ovšem žertem nebyl…

Nechci nyní popisovat průběh, ale zaměřit se na situaci hned po uhašení. Na co se preventivně připravit, když vás něco podobného potká. Když už nic jiného, tak oheň na střeše je opravdová krizová situace.

Jaké byly škody?

I přesto, že situace vypadala hrozivě, dopad na firmu a zaměstnance byl nakonec minimální. Shořela strojovna výtahu a následně cca 20 m2 střechy. Ten den padl venku teplotní rekord (cca 35°C), ale není jisté, zda to mělo souvislost. Měli jsme velké štěstí. Stát se to v noci o pár hodin později, asi nyní hledám novou pobočku. Nakonec tedy žádní zranění, voda tekla jenom po schodišti, střecha byla provizorně potažena plachtou, výtah bude opraven a zůstal jen nepořádek na chodbách.

Štěstí na lidi

Štěstí přeje připraveným a mohu zejména děkovat:

Neznámé paní, která shodou náhod koukala z okna, všimla si doutnající střechy a zavolala 150.

Zaměstnancům FG z okolí, že rychle přijeli (doběhli) pomoci zachraňovat to, co se zachraňovat dalo. Asi nejlepší reakci měl náš kolega Jakub, který se večer chystal do své oblíbené hospůdky, a když mu zazvonil telefon, údajně pravil: "Co se děje? Tak snad nehoří."

Všem jednotkám hasičů, že se chovali profesionálně a snažili se minimalizovat škody. Stačilo pár minut a nové vchodové dveře do budovy v hodnotě několika set tisíc byly místo klíčů "odemčeny" sekyrkou. Vody k hašení bylo použito přiměřeně, takže jsme nebyli po požáru vyplaveni.

 

Doporučení pro zodpovědné manažery

Nejpoučnější však pro mě bylo až to, co se dělo po uhašení druhý den. Řešení škod a následující vyšetřování. Tedy hlavně papíry. Pokud je máte.

Několik poznatků a doporučení, které se vám mohou hodit:

  • Můžete být třeba ředitel, ale při zásahu velí velitel hasičů – jediný s červenou přilbou.
  • Když hoří, elektřinu hasiči vypínají jako první, takže kompy už nepůjdou. Evakuace nutná.
  • Přesvědčte se, že každý zaměstnanec ví, kde je únikový východ.
  • Zjistěte si, kde je v budově hlavní jistič. Věta „tam někde dole“ hasičům nestačí.
  • Za PO v každé firmě někdo zodpovídá. Nejste to vy?
  • Mějte ve firmě platné všechny revize (PO, výtahy, komín, elektro zařízení, rozvody, plyn…).
  • Mějte proškolené všechny zaměstnance na PO a bezpečnost práce.  Podpis všech ze školení je nutný.
  • Mějte krizový scénář evakuace. Lidí a až pak případně majetku.
  • Pokud zálohujete data, zjistěte si, kam dáváte pásky.  Ve skříni na pobočce vám budou k ničemu.
  • Mějte seznam zaměstnanců, kteří bydlí nejblíže pobočky, abyste jim mohli zavolat  – hasiči totiž hasí a nestěhují (ale nemusí vás tam pustit :-)).
  • Mějte dobrou pojistku.

Každý rok jsme při recertifikaci ISO 9000 dotazováni na existenci všech revizí a školení. (To je info pro škarohlídy, kteří houfně ve firmách ISO ruší s tím, že to je k ničemu a nastavují si "svobodnou firmu", kde každý ví, co má dělat.)

Výše uvedené máme naštěstí všechno v pořádku, protože jinak by hrozilo nejenom to, že pojišťovna v případě nesplnění vyhlášek a zákonných podmínek nemusí nic zaplatit, ale hlavně hrozí pokuta až 1 mil. Kč. A to už se vyplatí tomu těch pár hodin ročně věnovat.

Nevím co je horší, zda povodně nebo požár. Ať se každému vyhne obojí. Za sebe nyní říkám: "Ohni zmar."

FG Forrest, a.s., je internetovou agenturou založenou v roce 1996.

Navrhuje optimální využití digitálních médií a kompletně realizuje zejména webové prezentace, intranety a mobilní aplikace. Vlastní produkce, profesionální přístup, redakční systém Edee CMS a prokazatelné přínosy jsou důvody, proč vybrat za partnera FG Forrest. Mezi dlouhodobé klienty patří Skupina ČEZ, McDonald's, Komerční banka, AC Sparta Praha nebo Kancelář prezidenta republiky.

Na seznam článků

Přeskočit na hlavní nabídku