Dokážete odolat fiktivním slevám?

21. 12. 2017 | Martin P.

Black Friday, Cyber Monday, předvánoční a povánoční výprodeje nebo jarní slevy. Nejen zákazníci, ale zdá se, že i obchody se ve slevách doslova vyžívají. Jak ale poznat skutečnou slevu od té, která je jen naoko a záměrně mate spotřebitele?

Jak se těmto fiktivním slevovým bublinám vyhnout zejména teď, kdy vrcholí předvánoční nákupní shon, probíral s moderátorkou ČT24 Soňou Porupkovou analytik
e-commerce Martin Petrášek.

Nejčastějším trikem, jak obchodníci klamou zákazníky, je situace, kdy navýší původní cenu a následně pak deklarují vyšší slevy, než jaké by skutečně byly. Jaké další triky používají?
Manipulace s cenami je samozřejmě nejpoužívanější trik, pokud tomu říkáme trik. Je potřeba myslet na to, že každý zákazník, který se pro koupi zlevněného zboží rozhoduje, by si měl zachovat chladnou hlavu. A s chladnou hlavou zhodnotit, jestli se mu výsledná cena po slevě vyplácí nebo ne – odhlédnout od oněch desítek zlevněných procent a říci si, jestli zrovna na tomto e-shopu je výsledná cena nejvýhodnější, nebo můžu výhodněji nakoupit jinde.

Jaká sleva tedy člověka ovlivní víc? Je to ta v internetových obchodech anebo ta, kterou vidí přímo před sebou v prodejně?
Toto funguje plošně. Mám ten dojem, že Češi patří ke světové špičce ve využívání slev. Čili to, že na internetu mohou výhodně nakoupit, je srovnatelné s tím, že mohou výhodně nakoupit v kamenném obchodě. Na internetu je to zkrátka o něco přímočařejší a slevy působí na člověka ještě neodolatelněji než v kamenném obchodě.

A manipulují takto obchodníci právě jen při těchto velkých slevových akcích jako Black Friday nebo předvánoční nákupy? Nebo je to stabilní proces, který v jiném období není tolik na očích?
Je to přesně tak, je to stabilní proces. I z maloobchodu víme, že v České republice probíhá permanentní slevová akce. Ty slevy jsou trvalé a v některých obdobích – třeba před Vánoci – se to dá nazvat superslevami.

Už jste to naznačil, ale jakou mám tedy já jako zákazník možnost si ověřit, jestli je daná sleva výhodná nebo ne? Předpokládám, že ne všichni budou mít zmapovaný trh a budou vědět, jaká byla původní cena toho zboží. Co já jako zákazník můžu udělat?
Můžete udělat velice málo. Člověku je přirozené chtít za minimum nákladů maximalizovat zisk, pořídit si něco výhodně. Ten boj racionálního uvažování s touto vrozenou touhou je velice obtížný a jen minimum lidí je schopno skutečně si zachovat chladnou hlavu a porovnávat si ceny, když na ně někde útočí sleva. To dokáže jen menšina z nás.

Dobře, ale jsou přece nějaké praktické kroky, jako například srovnávače cen – heureka.cz, zbozi.cz. Je toto vhodná alternativa, způsob, jakým můžu mít alespoň trochu přehled o  cenách?
Ano, je to jedna z možností. Na srovnávačích cen je například vidět průměrná cena každého zboží, nebo ta minimální. Ale už nikoliv sleva na jednotlivých obchodech, nebo průběh ceny na jednotlivých obchodech. Takže pokud by zákazník denně nenavštěvoval nějaký e-shop a nedělal si zápisky o tom, kolik jeho vysněné zboží kdy stálo, nemá šanci si zpětně dohledat, jestli sleva, kterou mu e-shop dnes nabízí, je z reálné ceny, která skutečně byla nabízena včera nebo předevčírem.

Už jen stručně na závěr. Jak by tedy měla vypadat korektní, poctivá cena a sleva?
Toto je obtížné říct, poněvadž odlišit nějakou vyloženě podvodnou slevu od té poctivé je složité. Každý obchodník nabízí slevu proto, aby vydělal. Já bych skutečně viděl jako potřebné, aby si zákazníci dokázali zhodnotit výslednou cenu a neradovali se nad tím, že je zboží zlevněno o desítky procent – ale skutečně se řídili tím, jestli pro ně je výhodná ta výsledná cena, za kterou nakupují.

Záznam rozhovoru můžete zhlédnout na webu ČT24.

Na seznam článků

Přeskočit na hlavní nabídku