Jak analyzujeme a navrhujeme nový e-shop

E-shopy vyvíjíme zcela na míru. Přizpůsobujeme je našim klientům, ale především potřebám jejich zákazníků. Věříme, že přesně to je cesta, jak udělat e-shop úspěšným. Rozdílům mezi e-shopem na míru a tzv. krabicovým řešením jsme se již věnovali v článku Radovana Jelena. Nyní se zaměříme na e-shopy na míru. Vytvořit takový e-shop si totiž vyžádá měsíce usilovné práce. Jak u nás, tak u klienta. Co za touto prací stojí?

Získávání informací

Bez kvalitních dat úspěšný e-shop nepostavíte. To dá rozum. 

A než začneme e-shop navrhovat, potřebujeme jich co nejvíce. Vše začíná úvodním workshopem s klientem, kde se hodně ptáme.

Náš vstupní dotazník má 6 stran a rozdělili jsme ho do 8 hlavních okruhů:

  • Základní informace o společnosti, očekávání od nového řešení, podnikatelské cíle a plány
  • Produkty / služby, trhy, na kterých klient působí, obchodní strategie
  • Cílová skupina, nákupní proces, zákazníci a péče o ně
  • Konkurence
  • Marketing, obsahová strategie
  • Data, analýzy, reporty ze stávajícího řešení a z trhu
  • Specifika webového řešení
  • Další interní podklady, které by se nám mohly hodit (analýzy a reporty, audity, strategie, grafické manuály a materiály, komunikační manuály, fotografie, videa,...)

Informací je opravdu hodně a potřebujeme, aby nám klient předal vše podstatné. Bez vzájemné důvěry se to neobejde.

Zásadní je ptát se ve firmě těch správných lidí. Marketingový ředitel vám většinou neřekne tak důležité informace o zákaznících jako zaměstnanci z péče o klienty. I proto mají úvodní workshopy často několik kol s různými lidmi z firmy.


Ověření a analýza informací

Teď si potřebujeme získané informace zanalyzovat a hlavně ověřit, zda jsou skutečně pravdivé. To, co si myslí klient, často může být úplně jinak. Přečtěte si, co je Dunning-krugerův efekt.

Pro ověření a analýzu využíváme:

  • Průzkum mezi zákazníky a cílovou skupinou
  • Analýza trhu a konkurence
  • Webová analytika (Google Analytics, heatmapy, PPC účty,...)
  • Analýza klíčových slov
  • Obsahový audit

Z těchto dat zjistíme, jak se zákazníci skutečně chovají, jaké jsou jejich potřeby, jaké jsou zvyklosti v daném segmentu a další důležité informace. Jako jsou například tyto čtyři zásady, bez kterých se kvalitní e-shop neobejde.


Návrh řešení

A jde se tvořit.

1. Definice cílů e-shopu a KPI's (klíčových ukazatelů výkonnosti)
Hlavním cílem většiny e-shopů bude maximalizace zisku. Ale můžeme měřit i další, sekundární, cíle. Počet uživatelů přihlášených k odběru newsletteru, rezervace schůzky nebo zboží na prodejně, stažení katalogu atd.. A KPI, to jsou konkrétní metriky, které dokážeme porovnávat v čase a vidět jejich vývoj. Např. konverzní poměr, tržby, průměrná hodnota objednávky atd.

2. Definice cílových skupin, jejich potřeb a uživatelských scénářů
Jeden z nejdůležitějších bodů. Cílovou skupinu musíme znát opravdu dobře. Vědět, KDO to je, CO potřebuje a PROČ to potřebuje. A na základě toho jim přizpůsobit další níže uvedené body.

3. Návrh struktury e-shopu a informační architektury
Když víme, jak se uživatelé chovají a co na e-shopu očekávají, přizpůsobíme jim navigační strukturu (hlavní navigace, sekundární navigace, filtry,...) a informace na jednotlivých stránkách.

4. Návrh wireframes (drátěných modelů)
Jedná se o zjednodušený návrh e-shopu. Začínáme skicou na papír, pokračujeme rozsáhlým návrhem v Axure nebo Adobe XD. Návrh obsahuje vše podstatné - navigační strukturu, obsah jednotlivých podstránek i umístění prvků. Na drátěných modelech provádíme první testování.

5. Grafické návrhy
Vycházíme z návrhů wireframes a přidáme do toho “srdíčko”. A barvy. Připravený grafický návrh je to, na co se klient zpravidla těší nejvíce. A my také. Nad návrhy se často vedou nekonečné diskuse. My si ale stojíme za svým. Nenavrhneme tři možnosti, ze kterých si klient může vybrat. Vytvoříme vždy jeden návrh, o kterém jsme přesvědčeni, že bude vyhovovat zákazníkům. O ty totiž jde především.

6. Koncepce e-shopu
Všechny uvedené body zpracujeme do rozsáhlé koncepce. Ta kromě výstupů z analýz a našich návrhů obsahuje další doporučení. Pro práci s obsahem, využívání klíčových slov, tipy pro marketingové kampaně a další užitečné rady.

7. Technická analýza
Když víme, jaké bude mít e-shop funkce a jak bude vypadat, pustí se naši programátoři do rozsáhlého technického popisu. Řeší napojení na systémy třetích stran, synchronizaci dat, chování jednotlivých prvků e-shopu a další specifika. Ani tady se nesmí na nic zapomenout.


Testování

Jedna věc je důležitá - my nejsme cílová skupina. Proto naše návrhy testujeme na reálných uživatelích. 

Testování uživatelů provádíme na dálku, nebo sedíme vedle nich. Testujeme skicy na papíře, interaktivní klikací prototyp i hotové stránky. Tady si zkrátka musíme být jistí, že náš návrh e-shopu je “UX friendly” - uživatelsky přívětivý.

A ani se nemusí jednat o extra rozsáhlé testování. Definujeme si klíčové scénáře, čeho mají testující osoby na webu dosáhnout, a necháme na nich, ať si s nimi poradí. My jen sledujeme a případně se doptáváme. A k tomu nám většinou stačí 4-5 uživatelů, kteří odhalí velkou část chyb nebo kritických míst. Na základě toho naše návrhy upravíme a když si nejsme jisti, znovu je otestujeme.


Spuštěním e-shopu to nekončí

Naopak. Tady to právě začíná. 

Máme totiž reálná data. Sledujeme chování zákazníků nástroji typu Google Analytics, HotJar aj. a ověřujeme si v nich, jestli námi navržené uživatelské scénáře odpovídají realitě. Vidíme, kde uživatelé tápou, z jakých stránek odcházejí, jaké filtry využívají, co na e-shopu hledají a spoustu dalších informací.

Bohužel, tomuto bodu majitelé e-shopů často nevěnují dostatečnou pozornost. Testování a zlepšování e-shopou by však mělo probíhat neustále. Dokáže vám totiž zlepšovat nastavená KPI a dosahovat cílů.

Tomáš Mencák, UX Designer FG Forrest

Mohlo by vás zajímat

JABLOTRON má díky FG Forrest webovou prezentaci pro celý svět

Online aktivity skupiny JABLOTRON byly už tak rozsáhlé, že si vyžádaly sjednocení všech webů pod jedinou platformu a moderní design. Přesně to jsme zařídili.

Celý článek

Představujeme: Nový blog pro Kooperativu od FG Forrest

Seznamte se s naším dalším projektem pro pojišťovnu Kooperativa. Tentokrát jde o blog „Bezpečnost má zelenou“.

Celý článek

Přeskočit na hlavní nabídku