Přínosy analýzy klíčových slov pro UX e-shopu

Analýza klíčových slov je pro většinu webů a e-shopů neodmyslitelnou součástí při návrhu i pravidelné optimalizaci. My se na ni podíváme z pohledu UX –⁠ uživatelské přívětivosti e-shopu.

Co je analýza klíčových slov

Z analýzy klíčových slov zjistíte, jaká slova a fráze lidé hledají ve vyhledávačích na internetu ve spojení s vaším byznysem. Ke každému slovnímu spojení přiřazuje údaje, jako je měsíční hledanost, konkurenčnost dotazu, průměrná cena za proklik v reklamních sítích, kategorii klíčového slova a další důležité informace.

K čemu slouží analýza klíčových slov

Pro mnoho e-shopů je analýza klíčových slov zásadní materiál využitelný v celé řadě marketingových aktivit.

SEO specialisté se bez ní neobejdou. Pomáhá jim dosáhnout zvýšení organické návštěvnosti e-shopu. Vytipují, na jaké fráze je důležité se zaměřit a jak jim přizpůsobit obsah e-shopu.

UX specialistům pomáhá pochopit chování uživatelů a je významná při tvorbě architektury e-shopu.

Copywriteři ji využijí při tvorbě obsahové strategie i psaní konkrétních textů.

PPC specialistům slouží jako podklad při nastavování reklam ve vyhledávání.

Ostatní marketéři ji ocení při analýze konkurence, produktů i celého trhu.

Praktické využití z pohledu UX

Narozdíl od dat z Google Analytics nám analýza klíčových slov prozradí více o chování uživatelů ještě předtím, než přijdou na náš web. Díky tomu jim dokážete přizpůsobit obsah a další prvky e-shopu jako jsou:

  • Dopadové stránky –⁠ důležitá klíčová slova by měla mít na webu vlastní vstupní stránku. Ve formě článku, kategorie produktů, speciální landing page atp.
  • Hlavní navigace, struktura, filtrace –⁠ dokážete vytipovat časté uživatelské scénáře a tomu přizpůsobit průchod uživatelů e-shopem, aby se rychle zorientovali a dostali k hledanému obsahu. Nejhledanější kategorie a filtry můžete umístit nahoru, vytvořit zkratky k důležitému obsahu, graficky zvýraznit prvky, které uživatelé často hledají atp.

Nákupní chování a dotazy uživatelů

Lidé se při online nakupování chovají podobně, jako když vybírají zboží v kamenné prodejně. Místo prodavače se však ptají v poli pro vyhledávání (na Googlu, Seznamu, YouTube nebo přímo na e-shopu).

Z dat o vyhledávání dokážete zjistit, jaké je nákupní chování uživatelů i jaké problémy a dotazy řeší před nákupem, během nakupování i po nákupu.

Fáze nákupního procesu zákazníka a s tím spojené dotazy ve vyhledávání:

Cílem UX specialistů je navrhnout e-shop tak, aby fungoval jako ideální prodavač v kamenné prodejně –⁠ dal zákazníkovi odpověď na všechny dotazy.

Jak na to?

Když lidé rekonstruují koupelnu, ve většině případů hledají inspiraci. Proto jsou v kamenných prodejnách ukázkové kóje. A ze stejného důvodu jsme na Senesi.cz nebo na Rako.cz vytvořili sekci Inspirace, kde může návštěvník snadno filtrovat a procházet fotky. A přímo ze sekce Inspirace se může prokliknout do e-shopu a zjistit, kolik produkt stojí nebo jej rovnou zakoupit:

Na většinu zákaznických dotazů můžete odpovědět pomocí článků na blogu. Ideálně opět propojených s produkty v e-shopu. Třeba lidé z Rako.cz napsali už desítky článků, které radí odborníkům i kutilům:

Hledají vaši zákazníci často produkt, který se už nevyrábí? Vytvořte pro ně speciální stránku, kde jim nabídnete vhodné alternativy. 

Je pro laika složité vybrat si z mnoha variant vašich produktů? Vyřeší to podrobný průvodce výběru.

Je vaše zákaznická linka zahlcená stále těmi stejným dotazy? Vytvořte stránku s odpověďmi na časté dotazy (FAQ). Možností, jak vytvořit obsah, který uživatelé hledají, je mnoho.

Kategorizace a filtrace produktů

Zde je analýza klíčových slov zcela zásadní. Díky datům z ní dokážete zjistit, jak uživatelé skutečně nazývají produkty, které prodáváte. Často to totiž může být jinak, než si myslíte.

Takto jsme z analýzy pro klienta Signal-nabytek.cz, který provozuje také slovenský e-shop Signal-nabytok.sk, zjistili, že stávající kategorii Kancelárské stoly bude vhodnější pojmenovat Písacie stoly, které se hledají 7x častěji. Nebo že Predsieňové zostavy lidé hledají 9x častěji než stávající kategorii Predsieňové steny.

Úpravy kategorií jsme navrhli i pro e-shop Senesi.cz. Z analýzy klíčových slov jsme například zjistili, že výraz termostatické baterie hledá přes 5 tisíc lidí měsíčně. Proto jsme pro ně navrhli vytvořit samostatnou kategorii. Dále jsme potřebovali vědět, jaký typ baterie lidé hledají v kombinaci s termostatickou a jak je dále členit. K tomu nám pomohly kontingenční tabulky z analýzy klíčových slov:

Díky analýze klíčových slov tedy dokážeme navrhnout kategorizaci e-shopu, určit pořadí kategorií a navrhnout parametrické filtry, které jsou pro uživatele důležité.

Nezapomeňte na uživatele, kteří nechtějí nakoupit

V mnoha případech nebudou uživatelé hledat přímo vaše produkty a nebudou ve fázi, kdy by od vás chtěli něco koupit. Na tyto uživatele byste však neměli zapomínat, protože tvoří naprostou většinu hledajících. A i oni budou jednou ve fázi nákupu a mohou si vzpomenout na vás.

Proto byste se měli zaměřit i na obecné dotazy, které souvisí se zaměřením vašeho e-shopu. Je pravděpodobné, že tito návštěvníci zpočátku nic nenakoupí. Mohou si však zapamatovat vaši značku, což můžete podpořit i remarketingem. Následně, až budou ve fázi nákupu, je větší pravděpodobnost, že si spojí váš brand s přínosem, který pro ně měl a nakoupí díky tomu u vás.

Recepty jako příklad obsahu, který primárně neprodává

Recepty jsou na internetu jedním z nejhledanějších dotazů. Měsíčně se v ČR jedná přibližně o 1,5 milionu dotazů ve vyhledávači Google, které s nimi souvisí. I proto jsme na e-shopu Probio.cz vytvořili sekci Recepty, kam klient pravidelně přidává zdravé tipy. A u každého receptu je i nákupní seznam s možností rovnou zakoupit suroviny v e-shopu –⁠ kdyby náhodou:

Z analýzy klíčových slov nezjistíte vše

Buďte opatrní. Analýza klíčových slov vám o zákaznících neřekne vše. Jsou věci, které je zajímají, ale nevyhledávají je nebo je neumí pojmenovat. Proto je vhodné analýzu klíčových slov doplnit o další výzkumné metody.

Takto jsme například zjistili, že významnou část zákazníků obchodu s prémiovým alkoholem Warehouse #1 tvoří lidé, kteří alkohol kupují jako dárek. A ti často nevědí, co mají vybrat. Z analýzy klíčových slov bychom to nezjistili. Dotazy typu rum jako dárek mají minimální hledanost.

Tato skutečnost by nám unikla a klientovi by utekla spousta zákazníků, kteří nyní procházejí přes námi navržený průvodce výběrem dárku. Tito zákazníci mají 4x vyšší konverzní poměr než je průměr e-shopu a tvoří 12 % celkového obratu. Pro více informací pokračujte na článek o oceněném e-shopu Warehouse1.cz.

Tomáš Mencák, UX designer

Mohlo by vás zajímat

Na teambuilding v Krkonoších jen tak nezapomeneme!

Velký teambuilding obvykle pořádáme jednou za rok, takže si dáváme opravdu záležet. A ten letošní byl pořádně našlápnutý.

Celý článek

FG Forrest hlásí za rok 2022 téměř 10% růst

Obrat naší webové a e-commerce agentury v meziročním srovnání vzrostl z necelých 87 na 94,7 milionů korun.

Celý článek

Přeskočit na hlavní nabídku